Oto Hałabała!

Ogólnopolski projekt edukacyjny "Oto Hałabała! Zna go Polska cała!" 

ma na celu:

1. Wprowadzić dzieci w świat przyrody i rozbudzić ich ciekawość przyrodniczą. Postać Hałabały  doskonale  się do tego nadaje , gdyż mieszka on w lesie i wszystkie przygody dzieją się w tym otoczeniu, w ciągu całego roku. Jest więc wiosna, lato, jesień zima. Krasnal bedzie towarzyszyć dzieciom przez cały rok przedszkolny.

2. Zainteresować dzieci literaturą dziecięcą , tą dawną książeczką wypożyczoną w bibliotece.Książeczka napisana jest rymującym się tekstem co sprawia , że dzieci słuchają jej z zaciekawieniem. Program tworzy też możliwość osłuchania dzieci z tekstem zawierającym słownictwo , które obecnie jest rzadko używane, więc wzbogaca ich słownik.

3. Przybliżyć postać Lucyny Krzemienieckiej , znakomitej pisarki dla dzieci, która wydaje się w dzisiejszym świecie trochę zapomniana. Poznać też inne jej utwory, dowiedzieć się o historii najstarszego czasopisma dla dzieci , jakim jest „ Świerszczyk” ,a z którym dawno temu współpracowała autorka bajki o Krasnalu.

Niech Krasnal stanie się przyjacielem dzieci!!

HARMONOGRAM   ZADAŃ  W RAMACH PROJEKTU:

WRZESIEŃ:

Zad nr 1.

Poznajemy Krasnala Hałabałę oraz autorkę książki Lucynę Krzemieniecką- tworzymy kącik Hałabały

Zad.nr.2

Uczymy się piosenki projektowej

PAŹDZIERNIK

Zad.nr.1.

„ Świerszczyk” – najstarsze czasopismo dla dzieci w Europie, poznajemy jego historię, gdyż ze „Świerszczykiem” dawno temu współpracowała Lucyna Krzemieniecka

Zad.nr.2.

„Bo zwyczaj taki ptaki mają , że do ciepłych krajów na zimę wyruszają”- opowiedz dzieciom o gościach co nie przyszli na ucztę do Hałabały. Dlaczego?

LISTOPAD

Zad.nr. 1.

Co to znaczy „ Wybierać się jak sójka za morze”?  Opowiedz dzieciom co przytrafiło się krasnalowi. Poznajcie ptaszka - sójkę

Zad. nr.2.

„Jak wiewiórka i jeż , zwierzęta, które lubimy , przygotowują się do zimy.”

Opracuj temat w dowolny sposób i podziel się z nami scenariuszem, który zamieść w plikach na grupie „Oto Hałabała,zna Polska cala”

GRUDZIEŃ

Zad.nr.1

Co to znaczy „ szczęście’ – nagraj wypowiedzi dzieci. Opowiedz im o tym „ Jak krasnal na wesele do baby Saby szedł i o bukiecie szczęścia.

Zad.nr.2.

„Jemioła i Jemiołuszka”- opracuj temat w dowolny sposób i podziel się scenariuszem

STYCZEŃ

Zad. nr 1

„ Jedne zwierzęta w nocy spać lubią, inne zwierzęta wtedy polują”

Opracuj temat z wykorzystaniem opowiadania „ Jak się krasnal z borsukiem , na spacer wybierali”

Zad. nr 2

„ Gra w cenzurowane” –

. Cenzurowany.

„ Jedna osoba z towarzystwa siada na krześle — na cenzurowanem; druga obchodzi towarzystwo i zbiera o niej rozmaite nowinki; poczem przybliża się do niej i opowiada, co słyszała. Nim z większym humorem i dowcipem opowie, tem więcej wesołości. Baczyć jednakże trzeba, aby osoby siedzącej na miejscu cenzurowanem nie obrazić, — przycinków wystrzegać się należy. Cenzurowany wybiera najdowcipniejszą nowinkę i prosi tego, który ją wymyślił, aby zajął miejsce cenzurowanego, a sam idzie zbierać nowinki.”

https://pl.m.wikisource.org/wiki/Gry_towarzyskie?fbclid=IwAR02kIqCkGy-x7Yf62csZnDIZ1QHA745S0R_n0fhvJCiAFEenWOOuDS4U8w

Poznajcie i zabawcie się w grę,niech pomoże Wam opowiadanie :

„Jak się krasnal z jeżami w cenzurowane bawił”

LUTY

Zad.nr.1.

„ Może Wam się uda, zrobić takie cuda,by zawisła na krzaczku, budka dla szpaczków”

Zaproś rodziców do współpracy , może uda się zrobić budki dla szpaków. Wyjaśnij , po co się je robi” – opowiedz o  szpakach

Zad. nr.2.

Zorganizujcie bal karnawałowy pod hasłem  „ Przyjaciele Hałabały”.

MARZEC

Zad.nr.1.

„ Ej Wiosenko, nie bądź taka. Przybądź do mnie nieboraka”

Wspólnie z dziećmi szukamy wiosny-  poznajemy jej zwiastuny

Zad.nr.2.

Zakodowany świat Krasnala Hałabały – wymyślcie zadania na kodowanie

KWIECIEŃ

Zad.nr.1.

„ O Wiośnie w lesie i o wiewiórki ważnym interesie” – dowolna realizacja tematu

Zad.nr.2.

„ Patrzy , słońce nad polaną w złocistej opończy. Sypie promieni całe wiązki na młodziuchne liście i gałązki”

  Wiosenne krajobrazy – czekamy na album ze zdjęcia z wiosennego spaceru

MAJ

Zad.nr.1.

„ Ogródek przyjemny taki, a wokoło rosną maki”

Pokażcie dzieciom maki, piękne polskie kwiaty . Potem zróbcie piękne prace plastyczne dowolną techniką.

Zad.nr.2.

Spróbujcie zrobić dowolne przedstawienie o przygodach krasnala Hałabały, pokażcie je rodzicom

CZERWIEC

Zad.nr.1.

„ O słowiku , o gniewie i o kalinowym śpiewie”

 Opowiedzcie dzieciom o słowiku, posłuchajcie jego śpiewu, a potem spróbujcie nauczyć się tańczyć walczyka do melodii piosenki ludowej „ Tam koło młyna..”

https://www.youtube.com/watch?v=_D85ATA_fcA

Zad.nr.2

Na zakończenie projektu przyślijcie nam zdjęcie swojej grupy razem z Krasnalem.

 

POBIERZ PLIKI
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego