Ogólnopolski projekt edukacyjny "Oto Hałabała! Zna go Polska cała!"
ma na celu:
1. Wprowadzić dzieci w świat przyrody i rozbudzić ich ciekawość przyrodniczą. Postać Hałabały doskonale się do tego nadaje , gdyż mieszka on w lesie i wszystkie przygody dzieją się w tym otoczeniu, w ciągu całego roku. Jest więc wiosna, lato, jesień zima. Krasnal bedzie towarzyszyć dzieciom przez cały rok przedszkolny.
2. Zainteresować dzieci literaturą dziecięcą , tą dawną książeczką wypożyczoną w bibliotece.Książeczka napisana jest rymującym się tekstem co sprawia , że dzieci słuchają jej z zaciekawieniem. Program tworzy też możliwość osłuchania dzieci z tekstem zawierającym słownictwo , które obecnie jest rzadko używane, więc wzbogaca ich słownik.
3. Przybliżyć postać Lucyny Krzemienieckiej , znakomitej pisarki dla dzieci, która wydaje się w dzisiejszym świecie trochę zapomniana. Poznać też inne jej utwory, dowiedzieć się o historii najstarszego czasopisma dla dzieci , jakim jest „ Świerszczyk” ,a z którym dawno temu współpracowała autorka bajki o Krasnalu.
Niech Krasnal stanie się przyjacielem dzieci!!
HARMONOGRAM ZADAŃ W RAMACH PROJEKTU:
WRZESIEŃ:
Zad nr 1.
Poznajemy Krasnala Hałabałę oraz autorkę książki Lucynę Krzemieniecką- tworzymy kącik Hałabały
Zad.nr.2
Uczymy się piosenki projektowej
PAŹDZIERNIK
Zad.nr.1.
„ Świerszczyk” – najstarsze czasopismo dla dzieci w Europie, poznajemy jego historię, gdyż ze „Świerszczykiem” dawno temu współpracowała Lucyna Krzemieniecka
Zad.nr.2.
„Bo zwyczaj taki ptaki mają , że do ciepłych krajów na zimę wyruszają”- opowiedz dzieciom o gościach co nie przyszli na ucztę do Hałabały. Dlaczego?
LISTOPAD
Zad.nr. 1.
Co to znaczy „ Wybierać się jak sójka za morze”? Opowiedz dzieciom co przytrafiło się krasnalowi. Poznajcie ptaszka - sójkę
Zad. nr.2.
„Jak wiewiórka i jeż , zwierzęta, które lubimy , przygotowują się do zimy.”
Opracuj temat w dowolny sposób i podziel się z nami scenariuszem, który zamieść w plikach na grupie „Oto Hałabała,zna Polska cala”
GRUDZIEŃ
Zad.nr.1
Co to znaczy „ szczęście’ – nagraj wypowiedzi dzieci. Opowiedz im o tym „ Jak krasnal na wesele do baby Saby szedł i o bukiecie szczęścia.
Zad.nr.2.
„Jemioła i Jemiołuszka”- opracuj temat w dowolny sposób i podziel się scenariuszem
STYCZEŃ
Zad. nr 1
„ Jedne zwierzęta w nocy spać lubią, inne zwierzęta wtedy polują”
Opracuj temat z wykorzystaniem opowiadania „ Jak się krasnal z borsukiem , na spacer wybierali”
Zad. nr 2
„ Gra w cenzurowane” –
. Cenzurowany.
„ Jedna osoba z towarzystwa siada na krześle — na cenzurowanem; druga obchodzi towarzystwo i zbiera o niej rozmaite nowinki; poczem przybliża się do niej i opowiada, co słyszała. Nim z większym humorem i dowcipem opowie, tem więcej wesołości. Baczyć jednakże trzeba, aby osoby siedzącej na miejscu cenzurowanem nie obrazić, — przycinków wystrzegać się należy. Cenzurowany wybiera najdowcipniejszą nowinkę i prosi tego, który ją wymyślił, aby zajął miejsce cenzurowanego, a sam idzie zbierać nowinki.”
https://pl.m.wikisource.org/wiki/Gry_towarzyskie?fbclid=IwAR02kIqCkGy-x7Yf62csZnDIZ1QHA745S0R_n0fhvJCiAFEenWOOuDS4U8w
Poznajcie i zabawcie się w grę,niech pomoże Wam opowiadanie :
„Jak się krasnal z jeżami w cenzurowane bawił”
LUTY
Zad.nr.1.
„ Może Wam się uda, zrobić takie cuda,by zawisła na krzaczku, budka dla szpaczków”
Zaproś rodziców do współpracy , może uda się zrobić budki dla szpaków. Wyjaśnij , po co się je robi” – opowiedz o szpakach
Zad. nr.2.
Zorganizujcie bal karnawałowy pod hasłem „ Przyjaciele Hałabały”.
MARZEC
Zad.nr.1.
„ Ej Wiosenko, nie bądź taka. Przybądź do mnie nieboraka”
Wspólnie z dziećmi szukamy wiosny- poznajemy jej zwiastuny
Zad.nr.2.
Zakodowany świat Krasnala Hałabały – wymyślcie zadania na kodowanie
KWIECIEŃ
Zad.nr.1.
„ O Wiośnie w lesie i o wiewiórki ważnym interesie” – dowolna realizacja tematu
Zad.nr.2.
„ Patrzy , słońce nad polaną w złocistej opończy. Sypie promieni całe wiązki na młodziuchne liście i gałązki”
Wiosenne krajobrazy – czekamy na album ze zdjęcia z wiosennego spaceru
MAJ
Zad.nr.1.
„ Ogródek przyjemny taki, a wokoło rosną maki”
Pokażcie dzieciom maki, piękne polskie kwiaty . Potem zróbcie piękne prace plastyczne dowolną techniką.
Zad.nr.2.
Spróbujcie zrobić dowolne przedstawienie o przygodach krasnala Hałabały, pokażcie je rodzicom
CZERWIEC
Zad.nr.1.
„ O słowiku , o gniewie i o kalinowym śpiewie”
Opowiedzcie dzieciom o słowiku, posłuchajcie jego śpiewu, a potem spróbujcie nauczyć się tańczyć walczyka do melodii piosenki ludowej „ Tam koło młyna..”
https://www.youtube.com/watch?v=_D85ATA_fcA
Zad.nr.2
Na zakończenie projektu przyślijcie nam zdjęcie swojej grupy razem z Krasnalem.